Holandia – wstęp do przewodnika wakacyjnego.

Porywam się na ogromny projekt – opis Holandii. Wobec tego, że spędziłem w tym kraju ok. 2 lat, a dwa lata temu byłem na wakacjach i mam na świeżo poukładane w głowie wszystkie atrakcje tego kraju , to kiedy mam to zrobić ? Opisze znane mi miejsca, gdzie warto zamieszkać wakacyjnie, co warto zobaczyć w ciągu dwóch tygodni kanikuły, jak się poruszać po Holandii i inne praktyczne uwagi.

Zróbmy plan:

1.      Noordwijkerhout – tam mieszkałem – region Południowej Holandii.

2.      Leiden ( Lejda ) – miasto Rembrandta i najstarszego uniwersytetu w Holandii

3.      Delft  – miasto królewskiej porcelany i Jana Vermeer’a

4.      Gouda – miasto glinianych fajek, świec, sera i Erazma z Rotterdamu

5.      Haga i jej nadmorska dzielnica Scheveningen

6.      Madurodam – czyli Holandia w miniaturze

7.      Kinderdijk – czyli najstarsze wiatraki w Holandii objęte opieką UNESCO

8.      Alkmaar – czyli targ serów i pokaz ważenia sera dla turystów.

9.      Amsterdam – tygiel narodowości, kultur i obyczajów.

Nie będę opisywał historii tego kraju, bo jest ona dostępna w każdym przewodniku. Podam natomiast wiadomości praktyczne, których w przewodnikach nie znajdziecie, a zaoszczędzą Wam wielu nerwów.

Wybierając się do Holandii należy uzbroić się w:

1.      Zaktualizowaną nawigację lub aktualną mapę drogową – znakomita sieć dróg i autostrad w tym państwie ( wszystkie bezpłatne ) stanowi istną ich plątaninę i pomylenie jednego zjazdu może kosztować wiele czasu, by wrócić w to samo miejsce.

2.      Zawsze mieć przy sobie trochę gotówki – można być bardzo zaskoczonym, że na wielu stacjach kolejowych nie ma typowych okienek kasowych, a stoją automaty, które przyjmują głównie bilon i karty bankomatowe ( niekiedy tylko „wypukłe” jak kredytowe ) i kredytowe, a nie przyjmują banknotów. Cóż za zdziwienie i nerwy, gdy podjeżdża pociąg, a automat nie przyjmuje naszej karty lub nie mamy tyle bilonu. Wypisanie biletu w pociągu wynosi 30 EUR za bilet !

3.      Wyrzućcie kartę bankomatową ( debetową ) City Bank – nigdzie nie działają w Holandii. Żaden holenderski bank nie ma podpisanej umowy z City Bank i żaden bankomat i modem nie obsłuży waszej karty.

4.      Zawsze należy mieć przy sobie blezer, chustkę, czapkę i nieprzemakalną kurtkę – szczególnie dla dzieci. Pogoda może się zmienić w kilka minut w jedną czy drugą stronę. Poza tym cały czas aura jest wietrzna.

5.      Aparat fotograficzny z pojemną kartą i dobrze naładowaną lub dodatkową baterią – zrobicie mnóstwo zdjęć, jestem o tym przekonany.

To co? Zaczynamy od jutra?

By zobaczyć takie obrazy jak poniżej, trzeba się wybrać do Holandii w okresie kwietnia do max pierwsze dni czerwca. Ja miałem szczęście widzieć to podczas mojego pierwszego tam pobytu.

Pozdrawiam. Chmurka

Informacje o Chmurka

Ukończyłem Śląską Akademię Medyczną. W latach 1987 - 2000 pracowałem jako lekarz w Oddziale Kardiologii Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach Ochojcu, gdzie uzyskałem I-szy i II-gi stopień specjalizacji z zakresu chorób wewnętrznych. W latach 2001-2007 byłem Dyrektorem ds Sprzedaży w firmie farmaceutycznej, a w latach 2008-2009 Dyrektorem ds Sprzedaży i Partnerstwa Biznesowego w SCANMED S.A. w Krakowie. Obecnie prowadząc własną działalność gospodarczą pracuję w Ośrodku Medycznym TOMMED w Katowicach, pełniąc funkcję Kierownika Poradni Specjalistycznych oraz Key Account Manager-a. Możecie znaleźć mnie na stronie Facebook'a jako PIÓRKIEM CHMURKI lub Twitter'a pod #piorkiemchmurki. Zapraszam. I graduated from the Silesian Medical Academy. In the years 1987 - 2000 worked as a physician in the Department of Cardiology of the Upper Silesian Medical Centre in Katowice Ochojec, where I received my I-st and II-nd degree of specialization in the field of internal medicine. In 2001-2007 I was Director of Sales at a pharmaceutical company, and in 2008-2009 as Director of Sales and Business Partnership in SCANMED SA in Krakow. Currently running his own business working in TOMMED Medical Center in Katowice, serving as Head of the Outpatient Clinic and Key Account Manager. You can find me on the side of Facebook as a Piórkiem Chmurki https://www.facebook.com/PiorkiemChmurki or Twitter at # piorkiemchmurki. Welcome.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Holandia, Zagranica i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

